Lär sig inte barnen i småland alfabetet?

Det var en seg dag på jobbet idag.. Mycket lite att göra.. Men tiden gick och det blev dags att åka hem till min älskade plutt aka hemmafru.. ;)
Han har fått fixat middag till oss lagom tills jag kommer hem från jobbet nu två dagar i rad..
Han är så duktig.. igår fick jag bakad potatis med olika röror, mums!
& idag klyftpotatis, qournfilé och vitlökssmör.. Yummi!



En av alla tusen funderingar som försigår i skallen min:

Vi låg och diskuterade dialekter igår i sängen innan vi somnade..
Jag har ju hela tiden så mycket tankar om allting.. tänker alltid för mycket på saker, vill ha svar på allting!
Men hur har dialekter uppkommit egentligen?
Jag menar, vi tar till exempel ordet först och en smålänning.
Alla barn får ju i skolan lära sig alfabetet. & bokstaven R ingår ju i det.
Sen får man ju även lära sig alla olika uttalsljud, som tex, sch-ljudet.
Nu till problemet.
Dom läser ordet först högt.
(då låter det såhär) - föst.
Säger läraren då:
- ja, bra kalle det är rätt!?

Jag förstår faktiskt inte.. Hur annars kan det bli så?

Kan någon förklara detta för mig?

Skriv en rad!
Postat av: sarah

Hej vad roligt att du hamnade på min blogg :) *hoppas du kika rin flera gånger* :) . Jo jag är 22 år , ja 5 år är underbart -tack! :D ^ ^ hoppas du får en underbar tisdag

2008-05-13 @ 09:43:43
URL: http://SarahsGlitter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Klicka i här om du kommer skriva igen.

E-postadress: (bara jag som kommer se den)

Har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0